OpdePlof.nl

Francais Deutsch English
disclaimer contact stats
Tour: 30-06-2009 - Vaals

Vaals - 29-06-2009 - 350 km

De planning was om Joris eens een stukje verder mee te nemen, dit maal naar Vaals in Zuid-limburg. Daar zou een berg moeten liggen die geen echte berg is, maar een heuvel, die de Vaalserberg heet. Dus daar gingen we... op de plof en op de motard.

Bij Eindhoven gingen we de snelweg op en na een paar rustpauzes gingen we vlak voor Maastricht van de snelweg af. De intercom had het inmiddels (voor de 3e keer) begeven door een tekort aan geladen elektronen. Van daaruit zijn we binnendoor naar Vaals gereden, want we dachten dat de Vaalserberg wel bij Vaals zou liggen. In Vaals kochten we bij de Aldi voor een paar eu een hele meuk batterijen om in ieder geval de dag door te komen. Daarna vertrokken we richting de bergachtige heuvel om wat bomen te snuiven. Het nadeel van een bebosde omgeving is, dat zodra je dichterbij komt de bomen geen bos meer lijken.

Anyway, na een tijdje daar rondgeknord te hebben gingen we even pauzeren aan de andere kant van een beekje. Ja, mijn laarzen zijn dus waterdicht. Op deze foto lijkt het drek, maar het was die dag droog en ontzettend warm. Terwijl we daar zo in dat weiland/grasveld/bos/berg/heuvel naar vogels liggen te gapen, bedenk ik mij dat Gileppe niet ver hier vandaan is, maar een half uurtje rijden. We waren vroeg vertrokken en hadden dus wel tijd om nog wat verder te ploffen. Via een stukje Duitsland kwamen we in België en zo stonden we in no-time over het stuwmeer van Gileppe uit te kijken. Bij gebrek aan luiheid zijn we voor de gein maar met de trap naar beneden gelopen, voor een wandeling over de dam. We wilden met de lift weer terug omhoog, maar die was intussen dicht.... GENAAID... dus ook maar weer omhoog lopen.

Vanaf Gileppe liet ik TomTom de terugweg bepalen met het vermijden van snelwegen. Zo kwamen we ergens tussen Eupen en Verviers langs een militaire begraafplaats voor gesneuvelden in de Tweede Wereldoorlog. Terwijl we de herdenkingspalen voorbij reden, komen er 3 A-10s overgevlogen. Wat een pokke herrie geven die dingen. We besloten even een kijkje te nemen en al die witte kruizen samen zijn best indrukwekkend. Er staat ook een gebouwtje bij, waarin je de opmars van de legers kunt zien en wat documentatie mee kunt nemen.

Toen we weer op de plof en op de motard stapten, kwam Joris tot de ontdekking dat zijn peut op was. Dus ik vraag mijn TomTom om naar de dichtstbijzijnde peutpomp te rijden. Op weg daarnaartoe komen we een route-omlegging tegen, die we braaf volgen. Op die route-omlegging komen we een wegafzetting tegen, die we vrolijk voorbij rijden, omdat Joris zijn peutlampje intussen al brandde. 100m verder bleek het asfalt van de weg af te zijn, maar na zo'n 500m offroad kwamen we weer op een fatsoenlijke ondergrond. Even later kwamen we nog een stuk weg tegen dat onder water stond. Dit bleek zo te horen, want het was een soort geasfalteerd beekje. Best vaag, maar ik heb er geen foto's van. Eenmaal bij de benzinepomp kwam Joris er achter dat niet alleen zijn benzine op was, maar ook zijn koppelingsvloeistof bleek vrij schaars. Hij had nog ongeveer een halve cm om te koppelen, en het reservoir was leeg.

De afbeelding hiernaast verschijnt alleen als er een Epic Fail heeft plaatsgevonden. Dat is dan ook nu het geval. Het kopen van de koppelingsvloeistof ging voorspoedig, maar we hadden geen schroevendraaier om het reservoir open te draaien. Het vrouwtje van de benzinepomp praatte wel wat woorden/getallen Nederlands en Engels, maar niet zo goed dat ze wist wat een schroevendraaier is. Omdat ik een paar woorden Frans kan brabbelen, probeerde ik een schroevendraaier van het vrouwtje los te peuteren. Maarja.. ik wist het Franse woord voor schroevendraaier niet. Dus met omschrijvende zinnen als: "Pour tourner la reservoir" (vertaald: Voor het reservoir te draaien), kreeg ik in eerste instantie een schaar mee. Na een paar keer de draaiende beweging met mijn handen te
maken, vroeg ze: "Tournevis?" (vertaald: Schroevendraaier), maar ik wist toen dus nog niet dat dat het franse woord ervoor was en dus ook niet dat ik daarom aan het vragen was. Uiteindelijk kwam er een ukkel van de garage die mij eerst in het Frans begon uit te leggen dat het remvloeistof was, dat je ook voor de koppeling kon gebruiken. Hier had ik helemaal niet omgevraagd en toen het verhaal uiteindelijk helemaal afdwaalde naar de voetrem en het koppelingspookje, wees ik de schroef aan en ging hij een schroevendraaier halen. Na wat gepruts konden we verder naar huis rijden, waar bij we nog een militarire begraafplaats van de Tweede Wereldoorlog tegen kwamen, volgens mij bij Valkenswaard in de buurt.

Deze tocht ging dus uiteindelijk naar Gileppe, maar was gepland om naar Vaals te gaan. Ik was de vorige keer al naar Gileppe geweest en om nou niet twee identieke entries te hebben in het overzicht, heet deze dus "Vaals".

- Sanke

Terug

Alle foto's van deze tour:

Terug

myspace visitor tracker