OpdePlof.nl

Tour: 02-08-2009 t/m 06-08-2009 - Normandë

Normandië dag 1 - 02-08-2009 - 759 km

Dag: 0 1 2 3 4 5

Bekijk hier een compilatie van alle dagen voor een eerste indruk.

De heenreis.

Om 02:30 uur gaat de wekker: de reis naar Normandë gaat beginnen. Mijn chickie ging ook mee op en bereidde wat voedsel voor de heenreis. Ik trok intussen mijn motorkleding aan en hing de koffers aan mijn motor. Deze had ik eerder eraf gehaald om alvast vol te stauwen met meuk. De tent, slaapzak, matje en stoel gingen achterop de motor met een paar spanbandjes. Op het moment dat ik bijna alles op mijn motor heb hangen, bedenk ik me dat het wel eens zou kunnen regenen onderweg en besluit alles eraf te halen en opnieuw erop te doen in een vuilniszak. Dit bleek een goede keuze, want nog geen kwartier later, sta ik in de regen de laatste paar spanbandjes aan te sjorren. Zo tegen half 5 (ruim een half uur later dan gepland), vertrokken we met als bestemming: Normandië.

Grotere kaart weergeven

Door de regen en duisternis legden we de eerste kilometers zonder problemen af. We stopten wel even om een spanbandje wat beter op te knopen. Dit betrof een stukje touw na het klemmetje, maar ook dat wil je niet tussen je band krijgen... en al helemaal niet tussen je wiel. Om half 6 's ochtends zaten we in de regen op een parkeerplaats naast de snelweg knakworstjes warm te stoken, met zo'n camping gas pit dingetje. Door de koude wind langs het potje duurde het even, maar ze smaakten prima. Daarna hebben we in het blik wat nieuw water gedaan en met een koffie pad wat koffie getrokken. Door de slechte lichtinval bleek het meer water dan koffie, maar elke smaak van koffie was welkom.

Mijn briljante plan was om de tolwegen te vermijden, om zo wat pegels te besparen. Waar ik echter geen rekening mee hield, was dat er voor motoren een gereduceerd tarief geldt en het praktisch niets kost. Voor zo'n 15 eu ben je de hele route klaar. Voor een auto is dit ongeveer het dubbele. Hoewel niet alle vertraging door het vermijden van de tolwegen komt, bleek al snel dat we niet voor 16:00 uur op de camping zouden arriveren. We hadden afgesproken met de camping eigenaar dat we dan even zouden bellen, dus ik bel met mijn frans gebrabbel die dude op en vertel dat we nog 100km voor Rouen zitten. Het was echter geen probleem; we mochten om 18:00, 19:00 of 20:00 uur aankomen, het maakte allemaal niets uit.

Ik heb een aantal keer moeten tanken, maar een tankbeurt is me toch wel bijgebleven. Ik check die pomp en zie er duidelijk Euro 95 opstaan en het was ook nog een groene slang, dus het kon eigenlijk niet missen.

Toch bleef er een rare geur mijn helm in walmen en even later vraagt Joris aan mij wat ik getanked heb. Ik vraag hem of hij het ook rook. "Nee", zegt hij, "er komen dikke rookpluimen uit je uitlaat". Toen zijn we toch maar even gestopt, bleek dat ik Euro 95 E-10 (met 10% bio-ethanol o.i.d.) getanked had. Waarschijnlijk mengde de benzine met de halve tank normale benzine die ik nog over had en de rookpluimen verdwenen als sneeuw voor de zon.

Het duurde vooral lang om die punt van Normandië in te rijden, omdat je het idee hebt dat je er bijna bent, maar dan nog een hele tijd moet. Uiteindelijk kwamen we tegen 20:30 aan op de camping en niet veel later hadden we de tenten staan. Tenminste... ik had mijn mini tent zo opgezet en ging stroom regelen (Joris zijn uber imba mega tent duurde nog even), maar....

THE PIG IS WASHED and THE GOAT IS MILKED!!!

Let op: Dit is een meerdaagse tour. Voor de overige dagen kun je hierlangs op de gewenste dag klikken. Door de filmpjes kan het even duren voordat de pagina geladen is!

Dag: 0 1 2 3 4 5

Terug

Alle foto's van deze tour: