OpdePlof.nl

Francais Deutsch English
disclaimer contact stats

Breda (Ongeval A16) - 01-11-2009

Vlak voor de afslag Breda reed ik ergens tussen de 90 en de 100 en haalde een ambulance mij rustig in. Er onstond een file en de ambulance sloot samen met mij aan in de file. Er stond een rood kruis op het matrixbord boven de meest linker rijbaan, maar daar trok niemand zich iets vandaan. Blijkbaar was er een ongeluk gebeurt, want vrijwel direct zette de ambulance zijn sirene aan en ging er vandoor. Hij gebruikte hiervoor de meest linker rijbaan in plaats van de vluchtstrook, want blijkbaar vonden een stelletje prutsers in vrachtwagens het nodig om de vluchtstrook dicht te zetten. Ze wilden de afslag nemen, maar het ongeluk was voor de afslag gebeurd, waardoor ze stil kwamen te staan op de vluchtstrook. Met veel moeite kwam de ambulance op de meest linker rijbaan stukje bij beetje verder, want die slaperts in de file zien niet wat er achter hen gebeurt.


Intussen zag ik een brandweer auto aankomen die om de tien meter vast stond omdat auto's (ondanks het rode kruis boven de weg) wederom de meest linker rijbaan vol hadden gezet zodat er niemand meer door kon. In een poging de brandweer wat sneller naar voren te krijgen reed ik tussen de twee meest linkse rijbanen voor hen uit en gebaarde dat de auto's naar links in de berm moesten gaat staan. Braaf deden ze dat ook en zo reed die brandweerauto er wat makkelijker doorheen. Op het eind van de file, vooraan bij het ongeluk, toen de brandweer mij voorbij reed, zag ik dat het niet 1 brandweerauto, maar 3 brandweerauto's, een OVD-geneeskundige en een politieauto was die achter mij aangereden waren. Dat moet er ook uit hebben gezien.


Zo stond ik dus vooraan en enkele minuten later kwam een agent mij bedanken voor het opzij sturen van de auto's. Hoewel er al ruim 20 hulpverleners (brandweer, ambulance en politie) aanwezig waren, vroeg ik aan die agent of ik met mijn EHBO-diploma eventueel wat hulp kon verlenen. Blijkbaar was er niet meer te doen dan een brancard twee meter verderop te zetten, want vrijwel direct werd het slachtoffer op de brancard gelegd en afgevoerd in de ambulance. Tegelijkertijd kwam ook de trauma heli en die landde op een afgezet stuk snelweg, net na het ongeval.


Omdat ik verder niets meer kon doen, kroop ik met mijn motor weer teruguit de file in. Intussen waren er tientallen mensen uit hun auto gekomen en die stonden als ramptoeristen in de berm. Je kon verder ook nergens heen, maar even later moesten er bergingsvoertuigen door en die werden wederom gehinderd door automobilisten die hun auto op de afgesloten rijbaan hadden gezet en dan is het uitermate vervelend als de bestuurder niet in de buurt is. Daarom stuurde de politieagenten iedereen terug naar de auto's en al snel werd de linker rijbaan weer opengesteld en konden we onze weg weer vervolgen. Hoewel ik eigenlijk onderweg was naar Zeeland, besloot ik bij de eerstvolgende peutpomp even wat koffie te pakken en daarna ben ik weer richting thuis geploft.

Later hoorde ik dat er een auto over de kop was gegaan en dat er drie zwaargewonden waren gevallen. Andere berichtgeving zegt dat er twee auto's over de kop waren gegaan en dat er maar twee lichtgewonden waren. Wat er nou precies is gebeurd blijft voor mij ook een raadsel, want ik heb maar 1 klein zwart/donkerblauw autootje op zijn dak zien liggen en 1 groene jeep die met zijn neus in de vangrail stond. Ik heb niet al te veel foto's gemaakt, want hoewel ik alle hulp heb aangeboden die ik aan kón bieden, voelde ik me toch een beetje een ramptoerist elke keer als ik een foto nam.

- Sanke

Terug

Alle foto's van deze tour:

Terug

myspace visitor tracker